24x7.lt

Kas yra elektrolitai? Jų funkcijos, šaltiniai. (46/0) 

Kas yra elektrolitai? Jų funkcijos, šaltiniai.Elektrolitai yra svarbūs įvairiems organizmo procesams, pavyzdžiui, nervinių impulsų perdavimui, raumenų susitraukimui, drėkinimui ir pH lygio reguliavimui. Kad jūsų organizmas būtų sveikas, reikia, kad su maistu gautumėte pakankamai elektrolitų.

Kas yra elektrolitai?

„Elektrolitas“ - tai bendras terminas dalelėms, turinčioms teigiamą arba neigiamą elektros krūvį, apibūdinti.

Mitybos srityje šis terminas reiškia svarbiausius mineralus, esančius kraujyje, prakaite ir šlapime. Kai šie mineralai ištirpsta skystyje, jie sudaro elektrolitus - teigiamus arba neigiamus jonus medžiagų apykaitos procesuose.

Jūsų organizme esantys elektrolitai yra šie: natris, kalis, kalcis, magnis. Šie elektrolitai reikalingi įvairiems organizmo procesams, įskaitant tinkamą nervų ir raumenų funkciją, rūgščių ir šarmų pusiausvyros palaikymą ir hidrataciją.

Plačiau apie elektrolitus, kurie svarbūs kiekvienam, kviečiame skaityti ECOSH tinklaraštyje.


Gyvybiškai svarbių organizmo funkcijų palaikymas

Elektrolitai yra labai svarbūs, kad nervų sistema ir raumenys normaliai funkcionuotų, o jūsų vidinė hidratacija būtų subalansuota.


Nervų sistemos funkcija

Jūsų smegenys nervinėmis ląstelėmis siunčia elektrinius signalus ir taip bendrauja su viso kūno ląstelėmis.

Šie signalai vadinami nerviniais impulsais, kurie generuojami keičiantis nervinės ląstelės membranos elektriniam krūviui. Šie pokyčiai vyksta dėl elektrolito natrio judėjimo per nervinės ląstelės membraną.

Elektrolitai padeda perduoti nervinius impulsus tarp ląstelių, užtikrinant sklandų nervų sistemos veikimą.


Raumenų funkcija

Elektrolitas kalcis reikalingas raumenų susitraukimui. Jis leidžia raumenų skaiduloms slysti viena po kitos ir judėti viena per kitą raumenims trumpėjant ir susitraukiant.

Šiame procese taip pat reikalingas magnis, kad raumenų skaidulos galėtų slinkti į išorę ir raumenys po susitraukimo atsipalaiduotų.


Tinkama hidratacija

Kiekvienoje kūno ląstelėje ir už jos ribų turi būti reikiamas vandens kiekis. Elektrolitai, ypač natris, padeda palaikyti skysčių pusiausvyrą dėl osmoso.

Osmozė - tai procesas, kurio metu vanduo juda per ląstelės membranos sienelę iš praskiesto tirpalo (daugiau vandens ir mažiau elektrolitų) į labiau koncentruotą tirpalą (mažiau vandens ir daugiau elektrolitų).

Tai apsaugo ląsteles nuo sprogimo dėl per didelio kiekio arba nuo susitraukimo dėl dehidratacijos.


pH lygis

Kad išliktumėte sveiki, jūsų organizmas turi reguliuoti savo vidinį pH.

pH - tai rūgštingumo arba šarmingumo tirpalo matas. Jūsų organizme jį reguliuoja cheminiai buferiai arba silpnosios rūgštys ir bazės, kurios padeda sumažinti vidinės aplinkos pokyčius.

Pavyzdžiui, jūsų kraujo pH reguliuojamas taip, kad būtų maždaug 7,35-7,45 pH. Jei jis nukrypsta nuo šios ribos, jūsų organizmas negali tinkamai funkcionuoti ir jūs blogai jaučiatės.

Norint palaikyti tinkamą elektrolitų pusiausvyrą, labai svarbu palaikyti kraujo pH lygį.


Elektrolitų disbalanso pasekmės

Tam tikromis aplinkybėmis elektrolitų kiekis kraujyje gali būti per didelis arba per mažas, todėl gali sutrikti jų pusiausvyra. Elektrolitų pusiausvyros sutrikimai gali turėti neigiamą poveikį jūsų sveikatai.

Elektrolitų pusiausvyros sutrikimai dažnai atsiranda dėl perkaitimo, vėmimo ar viduriavimo sukeltos dehidratacijos. Todėl turėtumėte nepamiršti atgauti prarastus skysčius ir elektrolitus, kai karšta arba sergate.

Jeigu elektrolitų trūkumas organizme nėra didelis, greičiausiai nepajusite jokių simptomų, tačiau jeigu trūkumas didelis, galite jausti šiuo simptomus: padidėjęs nuovargis, greitas arba nereguliarus širdies plakimas, tirpimas ir dilgčiojimas, raumenų silpnumas, mėšlungis, galvos skausmas, traukuliai.

Jei įtariate, kad sutriko elektrolitų pusiausvyra, būtinai tai aptarkite su gydytoju.


Elektrolitų šaltiniai

Geriausias būdas pasiekti ir išlaikyti elektrolitų pusiausvyrą - sveika mityba. Pagrindiniai elektrolitų šaltiniai yra vaisiai ir daržovės. Tačiau vakarietiškoje mityboje dažnas natrio ir chloridų šaltinis yra valgomoji druska.


Toliau pateiksime kai kuriuos maisto produktus, kuriuose yra elektrolitų:

 - Natris: marinuoti maisto produktai, sūris ir valgomoji druska.

 - Kalis: vaisiai ir daržovės, pavyzdžiui, bananai, avokadai ir saldžiosios bulvės.

 - Magnis: Sėklos ir riešutai.

 - Kalcis: Pieno produktai, praturtinti pieno produktai ir žalios lapinės daržovės.


Freepik.com







Komentarai (Viso žinučių: 0)


Atsakyti
Vardas:Svečias
Pavadinimas:
Komentaras:


Įrašykite patvirtinimo kodą

Powered by AkoComment 3.0


24x7.lt pasilieka teisę pašalinti tuos skaitytojų komentarus, kurie yra nekultūringi, nesusiję su tema, pasirašyti kito asmens vardu, pažeidžia įstatymus, reklamuoja, kursto nelegalius veiksmus.

Į viršų
 
Ieškomiausių TOP 5




Naudingos nuorodos




Kontaktai
Skaitos kompiuterių servisas UAB
Farmacinių informacinių sistemų skyrius
K.Petrausko 19A, Kaunas
tel: (8~37) 330 220

vaistai.lt facebooke